Banditsøen

Var ude på en enkelt overnatning i en sø som er temmelig svær at fiske på grund af alle de nedsunkne buske og træer som både ligger rundt langs bredden og ude i søen. Havde kigget på søen ved flere lejligheder og set flere karper cruise rundt i overfladen så nu var det tid til at give søen en chance.

Jeg ankom til pladsen tidlig aften og fik sat grejet op og gjort gummibåden klar. Efter en times tid havde jeg roet tacklerne ud og lagt et par fodringer ved nogle nedsunkne buske både til højre og venstre for pladsen. Der skulle ikke gå mere en 2 timer før der var run på den ene stang, og jeg nåede kun lige at få fat i stangen før at fisken havde sat sig fast i busken. Selv om jeg fiskede med meget stram baitrunner havde fisken fået fart på så jeg kunne ikke nå at stoppe den i udløbet ind under træet og krogholdet røg. Surt men nu vidste jeg der var karper på pladsen.

Senere på aftenen er der run på samme stang igen og denne gang når jeg at stoppe fisken og får presset den væk fra den nedsunkne busk. Desværre når jeg kun at nyde den hidsige fight kort for pludselig har karpen sat sig i et træ der ligger 30mtr. ude i søen. Jeg sejler ud i gummibåden med stangen og karpenettet for at få karpen fri og efter nogle forsøg går fisken fri og en rolig fight bliver afsluttet med at en flot næsten lineær spejler som nu ligger i nettet. Da jeg næsten er inde igen sker der det at jeg får run på en af de andre stænger og nu går det stærkt med at komme ind til land og få fat i stangen. Karpen har heldigvis ikke sat sig fast og efter nogen tid får jeg nettet karpe nummer 2 inden for 15 minutter. Dette er en smuk tyk skælkarpe.

Jeg får vejet og fotograferet begge fisk spejlkarpen vejer 6,7kg og skælkarpen 8.9kg. Hvor efter de begge svømmer roligt tilbage i søen.

Begge fisk blev fanget på hjemmerullet 24mm fiskmix boilies med henholdsvis flødebanan og squid octopus. Til fodring under fiskeriet brugte jeg 14mm fiskemix boilies, hampefrø, pellets og knuste tigernødder. Grunden til de store krogagn er at der er mange suder i søen og dem fik jeg undgået ved at anvende denne størrelse boilies.

Resten af natten får jeg sovet igennem, da jeg ikke mærker mere aktivitet fra karperne gennem natten. Og næste morgen tager hjem ved 9-tiden med en dejlig fornemmelse af at have fanget et par smukke karper i en rigtig lækker sø.